HOMEMOGELIJKHEDEN | EVEN VOORSTELLEN | VOOR WIE | ERVARINGEN | CONTACT
 
 


Ervaringen "met frisse blik"
"Wij zijn een paar en wonen in een huis. Daarin hebben we ieder onze eigen werkruimte. De vraag aan Ondine was: hoe kunnen wij de gemeenschappelijke ruimte zo goed mogelijk bestieren. Mijn vrouw wil niet steeds aanjaagster zijn. Ik wil op mijn manier bijdragen, zonder steeds aangestuurd te worden.
Het was ons bij voorbaat duidelijk dat Ondine adviseert over het omgaan met het huis, niet over relatieproblemen. Al komt het de relatie ten goede als je de praktische dingen in goed overleg aanpakt.
Mijn vrouw had nog een eigen vraag m.b.t. haar ruimte met te veel dierbare oude spullen.
Op 2 oktober hadden we een gesprek van ruim twee uur, waarvan we twee dagen later een verslag kregen, met een voorstel / plan van aanpak, en een schatting van de tijdsduur van vervolgcontacten. Mijn vrouw ontving kort daarna een indicatie voor bergruimten en de kosten daarvan.
16 oktober kwam Ondine mijn vrouw helpen haar atelier op te ruimen.
30 oktober was er een gesprek over hoe het plan van aanpak uitwerkte. We hadden nu het gevoel het hele huishouden beter te overzien en beter te hanteren. Wat ons speciaal aansprak was dat de werkverdeling mede berust op ieders voorkeuren en kwaliteiten.
De schatting van de tijdsduur van onze contacten bleek te kloppen.
Op 5 november kregen we de rekening.
Begin van het volgende jaar belde Ondine met de vraag of alles naar wens verliep. Dat het deed en nog altijd doet. "


Ervaringen "met frisse blik"
"Waarom denk ik steeds aan opruimen en waarom doe ik het vervolgens niet? Waarom overvalt me een zwaar gevoel wanneer ik spullen in kasten tegenkom, die ik niet (meer) gebruik en toch niet weg kan gooien?
Waarom kan ik "dingen"vaak niet vinden, terwijl ik steeds opnieuw denk de meest logische plaats te hebben bedacht om ze op te bergen? En daardoor vaak een heleboel onrust (en heibel) in huis "om niks".
Dan uiteindelijk het besef dat je voor "zoiets simpels" als opruimen hulp kan inwinnen. En wat een verrassing dat dat omruimen "met frisse blik" bood nét de ondersteuning die ik daarvoor nodig had. En we vonden voor veel van de spullen bij anderen ook een nieuw onderdak.
Zodat de dode dingen uit mijn kasten bij de nieuwe eigenaar een nieuw leven konden beginnen.”

Ervaringen "met frisse blik"
Vastgelopen in huis/praktijk (kunstzinnig werken met groepen kinderen bij mij aan huis) en de administratie daaromheen.
Heb overwogen te stoppen met het werk, ik doe het graag maar het is allemaal teveel. Misschien ook beter verhuizen naar een kleinere woning…
Hoorde van Ondine, en wat zij doet. Wist niet dat dat bestond!
Dit zou een oplossing kunnen zijn…. Ik waag het erop!
Intake aangevraagd, ter kennismaking, het klikte wel. Het plan van aanpak zag eruit alsof het echt mogelijk was hieruit te komen. Structuur, overzicht, LUCHT!
Aan de slag dan maar.
Een aantal weken achter elkaar afgesproken en samen de handen uit de mouwen.
- Kelder opgeruimd (sorteren, veeeeel wegdoen, opnieuw indelen)
- Administratie gestructureerd: rust en orde.
- Scheiding cursus/ kunst-materialen en privé.
Nu kan ik met goede moed weer verder.
Het kunstzinnig werken met de kinderen blijf ik doen, en ik hoef niet te verhuizen.
Dit was voor mij dé oplossing.
E.M .

Ervaringen "met frisse blik"
Ik ben een voruw van 70. Alleenstaand. Heb veel verzameld in de loop van mijn leven. Serviesgoed, vazen, pannen, een overvolle keuken.
Ik heb nooit wat weg kunnen gooien, het zou nog wel eens van pas kunnen komen, je weet maar nooit.
Maar nu ging het me ineens allemaal storen, ik had geen plaats voor mijn spullen, alle kastjes en planken stonden vol met spullen die ik eigenlijk nooit gebruik. Daartussenin zocht ik een plekje voor mijn mooie servies, en de etenswaren, doosjes met thee, voorraadpotten die ik dagelijks bij het koken nodig heb. Ik kook graag, maar moet steeds zoeken.
Ik heb Ondine gevraagd of ze ’s met me mee wilde kijken hoe ik dit anders zou kunnen inrichten.
Er moest best veel gebeuren, in het plan van aanpak was heel precies beschreven welke stappen we moesten nemen om tot mijn “droomkeuken”te komen.
We zijn samen twee dagen heel intensief aan het werk gegaan, en er kwamen dozen en dozen spullen uit waar ik al die jaren geen afstand van kon doen. Waarom niet eigenlijk?
Nu heb ik een keuken waar ik me goed in kan bewegen, waar alles een eigen plekje heeft en waar ik met veel plezier iedere avond weer in ga koken.
Dank je wel!
Evelien.

Ervaringen "met frisse blik"
Na een opname, een scheiding en een verhuizing zat ik in m’n nieuwe appartement en wist het even niet meer.
Dozen, dozen, dozen,  en een administratie die absoluut niet liep, en waar ik als een berg tegenop zag.
Dit duurde een paar maanden, de berg post werd hoger en hoger.
Hoe kom ik hieruit.
Via mijn therapeut kreeg ik het mailadres van Ondine.
Na lang aarzelen (want: ik moet dit toch zelf kunnen!) heb ik contact gezocht.
We spraken af voor een intake wat tegelijk ook een kennismakingsgesprek was. A.d.h.v. dit gesprek en het plan van aanpak kon ik zeggen of ik verder wilde of toch een andere oplossing zoeken.
Het gesprek en het plan waren voor mij eigenlijk al een hele opluchting. Ik stond er niet meer alleen voor, en ik zag weer perspectief.
We zijn samen een aantal weken achter elkaar aan het werk gegaan.
Steeds twee uur, dat was ook genoeg. Voor de tussenliggende dagen kreeg ik dan “huiswerk”op: een aantal acties die ik nog moest doen.
De administratie hebben we helemaal doorgewerkt  en een systeem ingebracht wat bij mijn persoonlijke manier van dingen doen aansluit.
Alle dozen zijn uitgepakt, uitgezocht, en wat ik nog wilde bewaren heb ik een plek in huis gegeven.
Ik ben de winter ingegaan met een opgeruimd huis, een geordende administratie, en, wat misschien wel het belangrijkste is: ik voel me  thuis in mijn nieuwe huis.
Ik ben blij dat ik deze stap heb gewaagd en om hulp heb gevraagd.
Ineke S.

 Ervaringen "met frisse blik"
Vóór: Dozen vol foto’s, alles door elkaar;
Na
 : Mooie fotoboeken,, waar een heel leven zich ontrolt. Ook voor mijn kinderen ieder een eigen herinneringsboek.
Dit was een berg waar ik tegenop had gezien. Alléén was het nooit gelukt. Samen hebben we de klus geklaard!
Hanneke.

Ervaringen "met frisse blik"
Met mijn PGB kon ik hulp inhuren om mijn huishouden op orde te krijgen. Oppervlakkig gezien was dat best wel ordelijk, maar ik wist zelf wat er in de kasten lag. En hoe m’n kelder eruit zag. En al die dozen! Twee jaar na de verhuizing stonden die nog te wachten.
Wat erin zat had ik tot nu toe niet nodig gehad.
We zijn een aantal maanden samen wekelijks bezig geweest. Kelder, dozen, kasten.
Het huishouden in structuur gebracht, zodat ik niet weer in eenzelfde situatie zou komen.
Dat ik iedere week wist: Ondine komt, gaf me  rust, en het vertrouwen dat het op orde zou komen.
Nu doe het het al een tijd zelfstandig, en de afspraak is dat ik bel of mail als het niet meer lukt.
Dan kijken we waaraan dat ligt en of ik het zelf weer op kan pakken.
Neelie.